Litteraturlista normkritik och anti-diskriminering i undervisning:
Ahmed; Vithetens hegemoni (2011)
Ambjörnsson; I en klass för sig (2004)
Rosa den farliga färgen (2012)
Vad är queer? (2006)
Bromseth, Darj (red); Normkritisk pedagogik – makt, lärande och strategier för förändring (2010)
Connell; Maskuliniteter (2008)
Dolk; Bångstyriga barn – makt, normer och delaktighet i förskolan (2013)
Fast; Genas genus (2015)
Henkel, Tomicic; Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2 – om genusfällor och genuskrux i vardagen (2009)
Herrström; Tusen gånger starkare (2010)
hooks; Teaching community (2003)
Kumashiro; Troubling education (2002)
Against common sense (2009)
Martinsson, Reimers (red); Skola i normer (2008)
Norberg (red); Maskulinitet på schemat- pojkar, flickor och könsskapande i förskola och skola (2008)
Nordenmark, Rosén; Lika värde, lika villkor? Arbete mot diskriminering i förskola och skola (2008)
Taguchi, Bodén, Ohrlander (red); En rosa pedagogik- jämställdhetspedagogiska utmaningar(2010)
Vinthagen, Zavalia; Normkreativ (2014)
Young, Iris Marion; Att kasta tjejkast: texter om feminism och rättvisa (2009)
SÄRSKILT FÖR FÖRSKOLAN:
Ambjörnsson; Rosa den farliga färgen (2012)
Bromseth, Darj (red); Normkritisk pedagogik – makt, lärande och strategier för förändring (2010)
Dolk; Bångstyriga barn – makt, normer och delaktighet i förskolan (2013)
Henkel, Tomicic; Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2 – om genusfällor och genuskrux i vardagen (2009)
Hult, Schönbeck, Gustavsson; Hur gör prinsessor – genusarbete och normkritiskt tänkande i förskolan (2014)
Nordenmark, Rosén; Lika värde, lika villkor? Arbete mot diskriminering i förskola och skola (2008)
Taguchi, Bodén, Ohrlander (red); En rosa pedagogik- jämställdhetspedagogiska utmaningar (2010)
Metodmaterial:
En bra start – på resa mot en trygg förskola (metodmaterial: FRIENDS 2014)
Förskolans och skolans värdegrund – förhållningssätt, verktyg och metoder (Skolverket 2013)
Normkritiska metoder – praktiskt likabehandlingsarbete i förskolan; Aisha Lundgren 2014 (BESTÄLL BOKEN GRATIS I MENYN uppe till höger)
Rapporter och metodmaterial:
Ageraguiden (metodmaterial: Vi Unga)
Always somewhere else – heteronormativity in swedish teacher training; Eva Reimers (rapport: TRACE 2007)
BRYT! (metodmaterial: RFSL)
Diskriminerad, trakasserad, kränkt? Barns, elevers och studerandes uppfattningar om diskriminering och trakasserier (Skolverket, rapport 326, 2009)
En bra start – på resa mot en trygg förskola (metodmaterial: FRIENDS 2014)
Förskolans och skolans värdegrund – förhållningssätt, verktyg och metoder (Skolverket 2013)
I normens öga – metoder för en normbrytande undervisning (metodmaterial: FRIENDS 2008)
Konstruktiv normkritik – en rapport om normkritik i Europeiska socialfondens projekt (Arbetsmiljöforum i Sverige AB/TEMA Likabehandling 2012)
Lås upp! Normutmanande metodmaterial för högstadie och gymnasium (www.lasupp.se)
Musik och genus- röster om normer, hierarkier och förändring; Charlie Olofsson (Göteborgs universitet 2012)
Någonstans går gränsen (lärarhandledning: RFSL 2004)
NY!! Rekommenderas! Tänka tillsammans – verktygsbok för normkritik och likabehandling i förskolan (Diskrimineringsbyrån Uppsala DU 2015)
Några intressanta forskare och författare/skribenter inom området:
Sara Ahmed (UK; intersektionalitet, postkolonial feminism, anti-diskriminering, rasism)
Rosi Braidotti (Nederländerna; subjektskapande, identitet, queer, intersektionalitet)
Judith Butler (USA; queer, kön/genus, performativitet)
R. W Connell (USA; maskulinitet, maktstrukturer, feminism)
Angela Davis (USA; feminism, maktstrukturer, ras/rasifiering)
Ulrica Dahl (Sverige; queer, femme-aktivism, intersektionalitet)
Paulina De los Reyes (Sverige; intersektionalitet, arbetsmarknad, queer)
Anne Enke (USA; feminism, moståndsstrategier, kvinnorörelsen 70-talet)
Susan Faludi (USA; feminism, maktstrukturer, maskulinitet)
Donna Haraway (USA; makt, motstånd, postkolonial teori, natur-kultur)
bell hooks (USA; ras/rasifierng, postkolonial feminism, anti-diskriminering i undervisning)
Emma Isaksson (Sverige; kvinnokamp 70-tal, feminism)
Kevin Kumashiro (USA; ras/rasifiering, poststrukturalism, anti-diskriminering i undervisning)
Hillevi Lenz Taguchi (Sverige; intersektionalitet, normkritik, undervisning)
Audre Lorde (USA; intersektionalitet, queer/gay, ras/rasifiering, poesi)
Nina Lykke (Sverige; intersektionalitet)
Trinh T Minha (USA; postkolonial feminism, ras/rasifiering, intersektionalitet, film/media)
Diana Mulinari (Sverige; intersektionalitet, arbetsmarknad)
Chela Sandoval (USA; postkolonial teori, feminism, anti-diskriminering)
Gayatri Chakravorty Spivak (Indien; postkolonial teori, anti-rasism, feminism)
Hemsidor:
www.umo.se – här finns bl a små filmer kring diskrimineringsgrunderna
www.do.se – mycket metodmaterial, tips och information att använda i likabehandlingsarbetet
www.skolverket.se – mycket information och tips om hur arbetet med likabehandling kan läggas upp
www.rfsl.se – information, material och tips om arbete för lika rättigheter, kring kön/sexualitet/könsidentitet
www.friends.se – information och material för arbete mot mobbning och diskriminering
www.utopia.se – inspiration och information om arbete för ett kulturliv för alla, med koppling till frågan om funktion/funktionalitet
www.seejane.org – Geena Davis institute on gender in media, undersökningar och artiklar om hur kvinnor och män framställs i film och media (främst USA)
www.alltarmojligt.se – svenskt nätverk för mediekritik och mediegranskning